Cocktail Cultural la Carta
Cocktail Cultural la Carta
25 iulie 2010 - 25 iulie 2010
Din program:

Cipriana Smarandescu – orga (Roma, Italia)
Chiesa Evangelica Tedesca – muzica din Barocul german
Ansamblul Einuiea feat. Crenguta Hariton (Bucuresti)
Prabusirea Casei Usher – tablouri alb-negru in miscare dupa Edgar Allan Poe, cu muzica originala live si versuri de Baudelaire

Despre Cipriana Smarandescu:
Laureata in clavecin cu 10 cum laudae la Conservatorul “Arrigo Pedrollo” din Vicenza (prof. Patrizia Marisaldi) si la Universitatea de Muzica din Bucuresti (prof. dr. Ogneanca Lefterescu), a urmat cursuri de maiestrie in Italia, Austria, Olanda si Elvetia, studiind cu Patrick Ayrton, Pierre Hantaï, Andreas Staier, Ton Koopman, Doron David Sherwin.

Cistigatoare a concursurilor “Societa Umanitaria” (Milano) si “Gianni Gambi” (Pesaro), a obtinut diploma de participare la Concursurile Internationale de la Leipzig (“J.S. Bach”) si Brugge.

Ca solista sau membra a diverse ansambluri de muzica veche a efectuat numerose concerte in Italia, Franta, Austria, Belgia, Germania, Romania, pe langa inregistrari pentru Radio si TV Romana, Radio Vaticana, RAI Radio3 si pentru casele de discuri Sarx Records (Milano), IPSAR si aliusmodum (Roma). A participat la numerose festivaluri cum ar fi: Dal Medioevo al Barocco (Roma), Festival dei Due Mondi, Estate Spoletina (Spoleto), Musique Ancianne a Saint – Paul (Hyeres), Interkonzerte ‘95 (Salisburgo), Festival Bach – 250 (Bucuresti), Festival de Arta Medievala (Sighisoara), Toamna Musicala Clujeana (Cluj-Napoca), Constantin Silvestri (Tg.Mures), sustinand concerte in stagiunile unor importante institutii si asociatii muzicale. A cantat astfel la Auditorium-ul Parco della Musica din Roma ca solista a Orchestrei Baroce Italiene si in stagiunea Oratoriului del Gonfalone din Roma intr-un recital dedicat Sonatelor pentru clavecin de D. Scarlatti si de nenumarate ori la Accademia di Romania in Roma.



In 2004 fondeaza ansamblului de muzica veche aliusmodum, cu care a realizat numeroase concerte in calitate de solista si continui sta (in compania baritonului Furio Zanasi, a sopranistului Radu Marian, a violonistului Mauro Lopes Ferreira, a clavecinistului Patrick Ayrton). In 2007 si 2009, ca solista a ansamblului aliusmodum, a cantat in concertele de deschidere ale stagiunii Oratoriului del Gonfalone din Roma. In 2009 a inregistrat si prezentat la Roma primul CD solistic, incluzand Inventiuni, Sinfonii si 6 Mici Preludii de J.S. Bach, foarte bine primit de presa de specialitate din Italia.

Totodata, a obtinut diploma de licenta si de master in muzicologie la Universitatea de Muzica din Bucaresti. In paralel cu activitatea de cercetare muzicologica, desfasoara si cea de jurnalist muzical (domenii in care a obtinut importante premii) si didactica (mai intai la Universitatea de Muzica din Bucuresti, actualmente in diverse scoli muzicale la Roma si in cadrul cursurilor de de muzica veche “Ottaviano Alberti” de la Orte).

Despre Euinea:
EINUIEA este un ansamblu unic in felul sau, care a luat nastere la Bucuresti, in anul 2003, fiind alcatuit din muzicieni tineri, dar cu o bogata experienta artistica. Numele ansamblului provine din data formarii acestuia, 15 iunie, citita in sens invers (cu 1 = A şi 5 = E, respectand ordinea literelor din alfabet). Este vorba despre un cvartet compus din Calin Torsan (fluiere traditionale, flaute drepte, clarinet, trompeta, mandolina, voce), George Turliu (voce, baglamas, kazoo, saz), Silviu Fologea (chitara electroacustica, psalterium) si Juan-Carlos Negretti (darbuka, bongos, cinel, percutii).


                               Foto Radu Radescu

Repertoriul ansamblului Einuiea este format din muzica veche traditionala de pe teritoriul Romaniei, precum si din compozitii originale, scrise in spiritul muzicii arhaice din Balcani. Formatia foloseste drept resurse muzicale diferite culegeri si manuscrise de epoca, integrand in stilul sau influente turcesti si ebraice, dar inspirandu-se in egala masura din folclorul autentic romanesc si din muzica veche de curte (Dimitrie Cantemir) sau oraseneasca (Anton Pann, Barbu Lautaru). De fapt, in muzica ansamblului se pot identifica multiple ecouri si esente sonore, care imbina cu virtuozitate si imaginatie atmosfera bizantina cu etosul popular din aceasta parte a Europei, uneori sub forma libera a improvizatiei istorice.

In februarie 2009, prin proiectul „Prabusirea casei Usher”, ansamblul Einuiea a fost subiectul emisiunii „Work in progress”, difuzată la TVR Cultural si realizata de Oana Dragulinescu. Formatia a participat la proiectul radiofonic international MultiKulti, initiat de Radio Delta RFI, precum şi la proiectul „Cultural Heritage – a Bridge towards a Shared Future”, realizat de Asociatia Mioritics si UNESCO Venetia, cu spectacole la Medias si Biertan (iunie si septembrie 2007). Colaboreaza in mod constant cu actrita Crenguta Hariton (Teatrul Nottara). Discografia formatiei cuprinde CD-urile: „Muzica in strada” (2003), „Colinde de Craciun” (2004), „Povestiri bizantine” (2005) si „Noa” (2008).

Despre Crenguta Hariton
Crenguta Hariton a absolvit Academia de Teatru si Film din Bucuresti, la clasa profesorului Alexandru Repan. A activat ca actor papusar si a urmat cursuri de pantomima, obtinand un premiu la Festivalul de pantomima de la Paraul Rece. A colaborat cu Teatrul Municipal din Ploiesti („Conu’ Leonida fata cu reactiunea” de I.L. Caragiale, regia Dragos Galgotiu), iar in prezent este angajata a Teatrului Nottara. A interpretat numeroase personaje de succes in piesele de teatru „Cheek to Cheek”, „Hangita”, „Oscar”, „Prapastiile Bucurestilor”, „Sarbatori fericite”, „Sotul pacalit”, „Titanic vals”, „Uzina de placeri S.A.”, „Vizitatorul”, „O noapte furtunoasa”, „Cerere in casatorie”, „Doi tineri din Verona”, „Ritmuri”, „Platonov” si „Clipe de viata”. A jucat in piesele „Anatol” si „Povestile Seherazadei” la Teatrul National Radiofonic. Detine roluri in filmele „Dragoste si apa calda” (regia Al. Mironescu), „Despre morti numai de bine” (regia Claudiu Romila) si „Code inconnu” (regia Michael Haneke, alaturi de Juliette Binoche si Luminita Gheorghiu). Colaboreaza in mod constant cu ansamblul Einuiea.


                              Foto Andrei Canache

Prabusirea Casei Usher
Proiectia filmului La Chute de la Maison Usher (Franta, 1928), 66 min.
regia: Jean Epstein
scenariul: Luis Bunuel, dupa povestirea omonima de Edgar Allan Poe

Ideea de la care s-a pornit in realizarea acompaniamentului muzical este aceea ca muzica trebuie, practic, sa nu se „simta” ca un element distinct, ci doar sa prelungeasca atmosfera si retorica filmului, subliniind stari sau insotind caractere. Integrat in dinamica peliculei, acompaniamentul muzical aliaza planul sonor celui vizual, potenrand mijloacele de expresie specifice limbajului filmic: compozitia cadrelor, ritmul taieturilor de montaj, armonia sau contrastul actiunilor paralele, evolutia in crescendo a tensiunii dramatice, accentele lirice sau tragice, ambianta gotica, nota de culoare in portretizarea personajelor. Sunt speculate cateva motive recurente si teme cu variatiuni, ansamblul intentionand sa profite in aceasta maniera de toate combinatiile timbrale posibile – momente la doua voci, chitara solo, flaut si percutie, clarinet si chitara, combinatii de corzi, percutii solo etc. –, pasaje care pot conduce muzica astfel creata catre un ambient arhaic si arhetipal. Insa lucrurile nu sunt prestabilite cu rigurozitate, lasand un important grad de libertate inspiratiei, fanteziei de moment si artei improvizatorice a muzicienilor.

Inserturile din opera lui Baudelaire – poet care l-a tradus pe Edgar Allan Poe in franceza, considerandu-l un „suflet-geaman” – sunt astfel selectate si plasate incat sa creeze o insolita asociere de idei prin suprapunerea intre forta de sugestie a cadrelor si cea a mesajului rostit, cuvantul facandu-si loc cu discretie doar in pasajele dintre titluri. Acest tip inedit de propunere presupune (re)descoperirea atat a unui punct de referinta din istoria filmului mondial, cat si a caracterului creativ, unic prin irepetabilitatea sa, al impletirii simbiotice imagine-muzica-text la fiecare noua derulare a proiectiei.



Despre Carta
Carta - in germana Kerz, in limba maghiara Kerc - este o localitate din judeţul Sibiu, situata pe malul stang al raului Olt, la circa 3 km de soseaua nationala Brasov-Sibiu.
Astazi, ruinele fostei manastiri citerciene se pot vedea in lunca Oltului, pe drumul care leaga Sibiul de Brasov. Din chiliile monahilor a mai ramas la sud de biserica un zid inalt, pe care se mai pastreaza inca ferestrele incheiate cu arc in plin cintru si o fereastra geminata.

Obiective de interes turistic:
Fosta manastire cisterciana, actualmente biserica evanghelica a comunitatii locale germane.
Cheia in interes turistic o puteti gasi la parohia din vecinatatea fostei manastiri, la dl. Michael Reger, preotul bisericii, str. Principala nr.110 sau puteti suna la nr. de telefon 0269 521 125.

Mai multe detalii despre fortificatie: http://biserici-fortificate.com

Mai multe informatii despre eveniment puteti afla la adresa de email: mihai@mioritics.ro
AUGUST 2017
L M M J V S D
 010203040506
07080910111213
14151617181920
21222324252627
28293031