Cocktail cultural Altana
Cocktail cultural Altana
22 august 2010 - 22 august 2010
Altana
Din program:

Wilhelm Schmidts – orga (Wuertzburg, Germania)
Le Passe (re)compose – muzica pentru orga de inspiratie medievala si renascentista
Crenguta Hariton si Calin Torsan (Bucuresti)
Povesti cu urechi – texte si sunete pentru copii mari si mici
Ansamblul Einuiea feat. Crenguta Hariton (Bucuresti)
Cabinetul figurilor de ceara – trei povestiri fantastice in imagini miscate, cu muzica originala live si decupaje literare din Salman Rushdie, Serghei Eisenstein si I.L. Caragiale



                       Foto Radu Radescu

Despre spectacol:


Programe interactive pentru copii – Crenguta Hariton (Teatrul Nottara)

Impreuna cu copiii se alege o poveste, se face „distributia” de comun accord, apoi incep discutiile despre cum se descopera un personaj, despre mijloacele de expresie ale actorului, despre costum si accesorii. Apoi se incepe lucrul, iar spectacolul se naste treptat in fata noastra si cu ajutorul nostru. Distractie maxima! Ar fi de mare ajutor sa avem la dispozitie obiecte de vestimentatie si lucruri uzuale in orice gospodarie (baston, caldare, covata, palarie, lopata, furca, masa, scaune, fular, broboada etc.).

Texte si sunete pentru copii – Calin Torsan (Muzeul Taranului Roman)

1. lectie: paralela intre Peter Pan si Chiorutu (un taran care in anii '50 a apelat la o vrajitoare, ca sa devina neintrecut in arta cantului la fluier)
2. lectie: Dumnezeu a facut fluierul, dracu’ a facut cimpoiul (legenda taraneasca bazata pe faptul ca cimpoiul presupune sacrificiu animal)
3. lectie: despre timpi (timpul liber, timpul muncii, timpul praznicelor)
4. lectie: drumul de la cantul vocal la manea (analiza muzicala a unei melodii care ne displace si a uneia care ne place)
5. lectie: despre toaca (cu cantece)
6. fluierul la romani (cu cantece)
7. lectie: conditia instrumentistului (to play, spielen, jouer, reprezentat in pictura manastireasca in iad; cu cantece)
8. lectie: deturnarea de sensuri (transfer de elemente intre cantecele pagane si colinde; derivarea succesiva a marsurile naziste, legionare si comuniste; Oda bucuriei de la Beethoven la Imnul Europei; originea imnului national si a Cantecului lui Iancu)
9. lectie: incursiune in lumea instrumentelor traditionale (muzicile traditionale, tipurile instrumentelor de suflat si a altor instrumente din spatiul romanesc, momente speciale in care se canta, analiza comparativa cu instrumente din alte traditii)
10. lectie: cantul vocal (bocet, cantec de leagan; paralela cu tipurile de cantat, trecerea de la cant vocal la instrument, dezvoltarea in timp a tarafului, Anton Pann si Cantemir etc.)



Cabinetul figurilor de ceara - trei povestiri fantastice in imagini miscate, cu acompaniament live si decupaje literare

Proiectia filmului Das Wachsfigurenkabinett (Germania, 1924), regia Paul Leni
muzica originala: ansamblul Einuiea
Calin Torsan – flaut drept sopran, clarinet
Silviu Fologea – chitara electroacustica
George Turliu – saz, kazoo, voce
Juan-Carlos Negretti – darbuka, bongos, percutii
Crenguta Hariton – actrita (Teatrul Nottara)
inserturi narative din romanul Harun si Marea de Povesti de Salman Rushdie si din scenariul filmului Ivan cel Groaznic de Serghei Eisenstein
concept: Radu Radescu

Spectacolul propune publicului contemporan recuperarea unei creatii de referinta din aria expresionismul cinematografic – Cabinetul figurilor de ceara. Provocarea adresata spectatorului de azi, ale carui reflexe senzitive sunt iremediabil conditionate prin notiunile de culoare si sunet asociate vizionarii unei pelicule, consta in apelul la o solutie de perceptie stratificata. Filmului mut, in alb-negru, i se suprapun acompaniamentul muzical live si inserturile literare extrase din lucrarile lui Salman Rushdie si Serghei Eisenstein.

Cum actiunea filmului se petrece intr-un muzeu al figurilor de ceara, iar personajele principale ale celor trei scheciuri din structura sa sunt seicul Harun-al-Rasid (din 1001 de nopti), tarul Ivan cel Groaznic si enigmaticul Jack Spintecatorul, muzica originala compusa pentru acest film este inspirata cu preponderenta din (sau contine prelucrari si aranjamente dupa) surse traditionale de origine persana si rusa. Aflandu-se la cel de-al patrulea proiect de gen (dupa Nosferatu, Faust si Prabusirea casei Usher), muzicienii au cautat de aceasta data o rezolvare diferita din punct de vedere conceptual, construind o veritabila coloana sonora a filmului. Episoadele narative sunt tratate distinct ca atmosfera (primul – in cheie comica, cel de-al doilea – in cheie dramatica, iar ultimul – in cheie onirica), dar isi pastreaza coerenta prin recurenta temelor muzicale.

Pasajele literare sunt astfel alese incat sa ofere componentelor de imagine si sunet un contrapunct intertextual si un echilibru de fuziune. Romanul Harun si Marea de Povesti al lui Salman Rushdie transpune in prezent povestile din 1001 de nopti, amestecand asemenea unui puzzle parfumul de epoca si referintele culturale moderne. In plus, pentru a accentua nota de umor, unele replici ale intertitlurilor au fost adaptate liber dupa retorica celebrului personaj Rica Venturiano din Noaptea furtunoasa a lui Caragiale. Regizorul Serghei Eisenstein cunostea cu siguranta opera lui Paul Leni in momentul in care, dupa 20 de ani de la premiera filmului german, a definitivat scenariul pentru epopeea sa in doua parti, Ivan cel Groaznic. Chiar daca arhitectural si stilistic cele doua pelicule nu se aseamana, la nivelul viziunii istorice si al tehnicilor narative, intre cele doua scripturi pot fi detectate surprinzatoare similitudini. Textele alese vin sa potenteze si sa amplifice naratiunea incarcata de tradari si amor, de umbre si dedublari, de tensiune sau umor. In ansamblu, acest proiect sincretic se doreste a fi o abordare novatoare, proaspata si inedita, situata in zona interferentelor si simbiozelor culturale.



Despre localitate:
Altana - in germana Alzen, in limba maghiara Alcina - se afla in Podisul Hartibaciului, judetul Sibiu, la doar 41 km NE de Sibiu, la 63 km SV de Sighisoara, 23 km de Agnita, dealungul drumului DJ106. Primele documente scrise mentionand numele localitatii dateaza din 1291.

Obiective de interes turistic:
Biserica evanghelica fortificata din Altana - In secolul al XIII-lea fusese construita o bazilica romanica fara turn, dar in 1550 bazilica a fost transformata in biserica-hala de astazi. Cea mai valoroasa piesa a bisericii este cristelita, ce dateaza din 1404.
Persoana de contact pentru biserica fortificata:
Rosi Müller str. Garii nr. 54,  telefon: 0269-581157, mobil: 0744 105620.

Colectie particulara de unelte si obiecte rurale,
str. Principala nr. 557,
Persoana de contact pt. colectie: Stefan Vaida, Tel. 0742 - 236 557

Mai multe informatii despre fortificatie: www.biserici-fortificate.com



OCTOMBRIE 2017
L M M J V S D
      01
02030405060708
09101112131415
16171819202122
23242526272829
3031